L’itinerari es basa en els següents tres missatges contra la corrupció, que insta als docents a emmarcar les seves lliçons i compartir-los amb els estudiants:
- La corrupció obstaculitza el desenvolupament sostenible i el respecte dels drets humans.
- Cada persona té un paper o una participació en la prevenció de la corrupció, actuant amb integritat i prenent decisions i eleccions ètiques.
- La ciutadania i la participació dels joves són fonamentals per a la lluita contra la corrupció.
La Guia està composta per quatre mòduls:
- EL MÒDUL 1 presenta idees per a l’anàlisi prèvia de les estratègies que permeten als estudiants treure un major profit de l’activitat. Inclou un pla de lliçons que els docents poden aplicar al procés d’anàlisi prèvia.
- EL MÒDUL 2 presenta les instruccions i els fonaments per a l’ús del vídeo i dels dilemes a l’aula. També inclou activitats que els docents poden dur a terme utilitzant el vídeo.
- Vídeo “La Corrupció”Introduïm el concepte de corrupció i les seves interrelacions econòmiques i socials per tal de millorar la comprensió dels estudiants sobre el significat i l’impacte de la corrupció i altres actes relacionats. A més a més, posam a disposició dels docents o alumnes un document explicatiu del guió del vídeo. que pot consultar-se aquí: DOCUMENT DE SUPORT AL VIDEO
- Dilemes: “I tu què faries?” i “Valora la teva integritat” . Son dues eines que conviden a la reflexió ètica mitjançant jocs interactius que es poden emprar en grup o individualment. L’Objectiu és incentivar valors i actituds que promoguin la integritat, honestedat, responsabilitat individual, solidaritat i respecte als altres. Poden consultar-se aquí: DILEMES
- EL MÒDUL 3 s’enfoca en animar als estudiants a involucrar-se activament amb el contingut de l’activitat i inclou estratègies per millorar l’experiència de visualització. Els estudiants han de ser capaços de:
- Recordar coneixements previs sobre la corrupció. Concepte i factors determinants perquè es desenvolupi la corrupció.
- Identificar conceptes erronis sobre la corrupció. No tots els comportaments il·lícits o deshonests són corrupció.
- Recordar el que han après sobre la corrupció i ser capaços de posar exemples de corrupció, reals o inventats.
- Fer preguntes fonamentades sobre altres aspectes de la corrupció.
- Reflexionar individualment i col·lectivament sobre l’honestedat i els dilemes que planteja la vida quotidiana, com els que hem volgut introduir amb el jocs dels dilemes.
- EL MÒDUL 4 se centra en un pla de lliçó per a una sessió d’avaluació i una guia per al debat. En aquest punt, entenem que l’alumne haurà captat una sèrie d’idees al voltant de la corrupció i del concepte d’honestedat, i per tant és el moment de començar a canalitzar quines idees voldrien expressar en cas de participar en el concurs (VEURE LES BASES).
- Propostes dels alumnes per al concurs.
- Resoldre dubtes i aclarir conceptes.
- Repetir les activitats si fos necessari
- Concretar les idees i propostes a desenvolupar per la participació en el concurs.